Severní pól Slovenska

Letošní Slivovicový pochod se konal v duchu zimy. Na Štěpána večer se sešla skupina životem značně orvaných lidí odhodlaných nesedět online na streamu a vyrazit někam za dobrodružstvím do hor. Po zvážení několika variant padla karta na Babiu horu.

Následujícího rána nasedáme do limuzíny, která nás ve stanovený čas vyhodí v Českém Těšíně. Po obhlédnutí místní Billy jsme usoudili, že nejlepší bude pokračovat dále přes Polský Těšín až na Oravu, kde mají Coopy. Po obhlédnutí Coopu jsme usoudili, že Billa nebyla zase tak špatná :-)

Nicméně zde parkujeme a jdeme chlastat rovnou do hospody. Respektive všechny putiky byly zavřené, takže nás zachránil až kiosek u cesty, díky bohu za ty dary. Nálada ve skupině se výrazně pozvedla a všichni také souhlasili s výletem na Kokořín. A tak jsme pozvedli batohy a šli až do úplné tmy – to nebylo nijak daleko.

Nocleh na podhorské louce má své kouzlo, oheň a slivovice nás podrží v pohodě až do noci. Lehce sněží, nad ránem hvězdy a bouře nepřišla. Pakujeme stany, z dáli se blíží štěkot loveckých psů a výstřely z pušek. Stoupáme lesnatým hřebenem až najednou stromy nahradí kosodřevina a tu v zápětí vystřídá suť. Již není dále kam stoupati, kóta 1725 m jasně říká, že jsme na vrcholu. Výhledy se nekonají, zato pořádně fučí, rychlá fotka a sestupujeme po červené do sedla. Na horské chatě jiný svět, teplé jídlo, příjemná obsluha a kafe potěší.

Musíme jít dál. Traverzujeme dlouho úbočím až procesí bludiček dorazí na horskou salaš. Vybavenost perfektní, malá kamna, dřevěný stolek a deset míst na povale je tak akorát. Každá výprava ven (za potřebou) se stává pastvou pro duši, plnou hvězd a oscilujícího života v údolí.

Ráno nás očekává nejsevernější bod země, státu slovenského, dalo by se tedy hovořiti o severním pólu Slovenska. Člověk by takový hledal v nejvyšším pohoří, ve Vysokých Tatrách, někde mezi Lomničákem a Gerlachem.. Ale není tomu tak a nachází se na souřadnici 49.6138169N, 19.4485131E. Tedy alespoň podle našeho měření, nutno ověřit, zkontrolovat a hodit na to štempl.

Bádejte, hledejte, přete se a chraňte krásy naší přírody, howgh!

Mirek I.

2023-01-02 21:28:18

Kdyby jste měli pocit, že obrazová informace není dostačující či výstižná, můžete se kouknout na https://www.facebook.com/khszlin/photos