Salbit

Salbit neboli Salbitschijen, je žulová oblast v Urnských Alpách v samém srdci Švýcarska, takový malý velký bonbónek pro milovníky pěkné velehorské žuly. Nejznámější cesta v oblasti je jižní hřebenovka, na které jsme viděli davy lidí. Vyhlášený je také nekonečný západní hřeben. Na první věž v tomto hřebenu vede také cesta která je naším cílem.

Do údolí prijíždíme pozdě v noci a hned uléháme na malém parkále. Spát se tu nesmí, ale ve dvě ráno nás tu snad nikdo nevyhodí. Pod nástup na západní hřeben se dá dostat dvěma způsoby. Buď přes chatu Salbithütte nebo jít doleva do údolí a dále žlabem na bivak pod západní hřeben. Volíme dobrodružnejší druhou variantu, abychom při sestupu udělali okruh. Cesta krásným údolím nás v pekelném vedru přivede k odbočce ke kuloáru spadajícího z paty západního hřebenu. V některých místech je žlab celkem prudký a vzhledem k začátku července je tu celkem dost sněhu (lepší termín bude srpen!). Něco Evču odjistím, moc nespěcháme, raději opatrně...

K bivaku (2400m) se dostáváme celkem zbití, slunce nás pekelně vysmahlo, tento nástup není rozhodně zadarmo. Příšte bych to už tadyma asi nešel. Bivak je pěkná budka přímo v nástupu do západního hřebenu. Náš cíl je kousek napravo. V plánu máme vylézt 7mi délkovou cestu Via Geier na vrchol první veže v západním hřebenu.

Ráno je krásné počasí a k nástupu to máme asi 10 minut. Hned první délka a asi třetí krok je nejtežší místo cesty, jedná se o malý traverzík se špatnýma nohama. Něco kolem 7-/7 přibližně. Cesta je nádherná velehorská žula. Kouty střídají plotny, sokoly, pár rajbů, madla, klasika... prostě od všeho trochu. Nádhera. Délky jsou dlouhé 40 až 50m, vyvážené obtížnosti cca kolem 5c+/6a. Jištení je velmi rozumné, na pár míst dávám frienda. Dříve byla cesta dost morálová darda po skobách, ale v roce 2015 byla přejištena. Tipnul bych to cca na S2 s dobře zajištenými težšími místy (dá se hákovat) a cca 4 až 6m odlezy v lehkém, podle vkusu jak se chce zakládat... Slanění je stejnou cestou přes perfektní štandy.

Další den byla v plánu ješte jedna cesta (Niedermann), ale blíží se změna počasí, jsme i trochu unavení a na policích v Niedermanovi leží ješte sníh a tak dnes jen sestup na chatu a pak zpět do údolí. Cestou jdeme přes krásný zavěšený most, zastihne nás velmi silné krupobití (ještě, že jsme nelezli!). Na chatě uschneme a dáme jedno pivo s veverkou na krýglu.

V údolí ješte strávíme dva dny v kempu (cena jen cca 200kč/os, na CH nevídaná cena, ale je to trochu retro kemp) a zalezeme si místní sportovky.  Oblast se jmenuje Göscheneralp, není toho moc, ale je to pěkné.  Na stěně Schwarzewandu u přehrady lezu jedny z nej žulových 7áček co jsem kdy lezl (Pangalactic Gurgleblaster 7a je naprostá bomba!). Super. Jen je příšerné vedro a tak utíkáme do rakouského Öetztalu...