Dachstein aneb lezení kolem Adamekhütte

Využíváme pěkné předpovědi počasí a vyrážíme na prodloužený víkend na lezení do okolí Dachsteinu u Adamekhütte. Stanovili jsme si na to pět dnů. V pátek přejíždíme pod Dachstein, kde spíme dole na parkovišti u Hinteren Gosausee (910 m.n.m) a na pohodu se druhý den ráno  vydáváme s plnou polní na cca 5 hodinovou túru na Adamekhütte(2196m.n.). Sobotní odpoledne věnujeme už jen průzkumu nástupu a prohlížení potencionálních vícedélkových cest kolem chaty. Chata je dneska plná a tak nás nechávají přespat  v takové bivakovaci  boudě  vedle chaty. Ráno vstáváme na pohodu, neboť nástup do cesty máme vzdálen asi 5 minut od chaty. My si vybíráme na seznámení cestu Hüttenpfeiler na   Niedere Schreiberwand (2637 m) klas.4-/300m . Martin s Kačkou se vrhají do cesty na Niedere Schreiberwand - Der schöne Hugo klas 7-/300m. Počasí je krásné po celý výstup. Předpověď nelhala. Nakonec dáváme jen jednu cestu za den a odpoledne si už užíváme pohodového odpočinku na  terase chaty. Jako třešničku na dortu máme každý večer nádherný výhled na překrásný  západ slunce. V pondělí si vybíráme už cestu na stejnojmenný Niedere Schreiberwand – cestu s názvem Sagerschusterin (kricí název  ukecaná tchýně) klas.6/300m. Poslední den už necháváme na výstup na samotný Hoher Dachstein (2995m.n.m). Dáváme si na čas, abychom nemuseli jít hřebenovou pasáž na vrchol ve vláčku mnoha turistů a tak vyrážíme s chaty kolem 6 hodiny ráno. Máme krásné počasí i z výhledy na okolní horskou krajinu. Nikde ani živáčka. Všichni jsou ještě na chatě. Za tři hodiny stojíme na vrcholu. Užíváme si krásné výhledy a relaxujeme. Odpoledne si už dáváme odpočinek. Poslední den  necháváme na sestup s chaty k autu a 6 hodinovou cestu domů.

lezené cesty:

cestu na   Niedere Schreiberwand (2637 m) Hüttenpfeiler  klas.4-/300m TOPO - odkaz na cestu: http://www.bergsteigen.com/sites/default/files/topos/198_Topo_453b0692-dfbe-4b31-ae6d-603ad4734d8f_huettenpfeiler.pdf    Ideální cesta na seznámení s místním terénem. Není nutné brát sebou žádné vklíněnce ani frendy stačí jen expresky a nějaké smyčky na prodloužení jištění a štandy. Ideální cesta na lezení v pohorkách.

Niedere Schreiberwand - Der schöne Hugo klas 7-/300m pěkná cesta dobře zajištěná borháky. TOPO - odkaz na cestu: http://www.adamek.at/images/pdf/Hugo.pdf

Niedere Schreiberwand – cestu s názvem Sagerschusterin (kricí název  ukecaná tchýně) klas.6/300m. Pěkná cesta jen čtyři  délky v roschtrastaném terénu, které se lezou po vlastním jištění. Dosti nepříjemné, ale dá se to. Zbytek cesty v pevné skále, řekl bych velmi dobře zajištěné.  Jako třešnička téhle cesty je nádherná koutová spára v předposlední délce která je ale vyjištěná nýty cca po 2  metrech. Super výživná délka za šest. Topo – zákres cesty: http://www.adamek.at/images/pdf/Sagerschusterin.pdf

Sestup s vrcholu  Niedere Schreiberwand je po značené červené cestě cca 40 minut a dole s lehčí feratkou!

Výstup na samotný Hoher Dachstein (2995m.n.m) od Adamekhütte(2196m.n.m). Je lepší brzo ráno kdy nejde tolik lidí s chaty, jen asi ideálně mimo víkendové dny, kdy většinou bývá chata plná turistů směřujících na Dachstein. Je to ledovcová  túra(my to šli nahoru navázání, ale spousta lidí to chodí po ledovci bez navázání – je tady prošlapaná dálnice). U památníku v takovém malém sedílku se většinou nechávají věci a pak nalehko jen s feratovýma setama(někteří i bez nic) se chodí lehkou feratou na samotný vrchol Dachsteinu. Nic namáhavého. Cesta na vrchol cca 3hodiny a pohodovým tempem za 3 hodiny nazpět na chatě. Na chatě je možno zapůjčit si mačky i cepín za cca 8 euro.

Odkaz na chatu, informace o ubytování, lezecké možnosti kolem chaty, popisy tůr v okolí aj... http://www.adamekhuette.at/

Cena na chatě za společný láger místnost(30 lidí se vleze)  12euro  + 1,3euro taxa(vzdušné)

Doporučení: vařte tak 100 metrů od chaty a nenoste si plynovou bombu do chaty!!!!!!!!!!