Traverz Watzmannu

Listopadové volno nás lákalo podniknout nějaké pěknou alpskou turistiku. Plán byl odpočinout si na chvíli od skal, bouldrovky a tak nějak se i předaklimatizovat na zimu. Na doporučení vybíráme Berchtesgadenské Alpy a traverz centrálního masivu Watzmanu známého především svojí východní stěnou.

V pátek večer přijíždíme do Ramsau, přespíme a ráno vyrážíme nahoru. Hranice sněhu začíná kolem 2000m kousek nad již zavřenou obří chatou Watzmannhaus. Je zde i samostatná chatka-winterraum ale náš cíl dne je až bivak na hřebeni Watzmannu na vrcholu Hocheck 2651m. Kolem druhé hodiny jsme na bivaku a odpoledne kromě kochačky trávíme rozpouštěním vody ze sněhu. Jsme tu úplně sami. No nádhera…

Ráno v sedm startujeme na první část hřebenovky. Hřeben je na několika těžších místech zajištěn “pseudoferatou”. Občas jsou lana pod sněhem ale není to žádný problém. Je excelentní inverze a nádherné počasí. Po 45 minutách jsme na nejvyšším vrcholu Watmannu na Mittelspitze 2713m a pokračujeme dále. Tento úsek je malinko těžší a hlavně cca 2x delší…no opět úplná nádhera. Kolem desáté jsme na Südspitze 2712m. Jsem nadšený. Dlouho jsem si takto pěkně v lehkém horském terénu neužil. Podmínky naprosto ideální.

Následuje sestup který nakonec i potrápil. Je totiž třeba sestoupit  o slušných 1200m níže. Nejprve žlabem, pak po sněhovém svahu a pak již pod hranicí sněhu až do doliny Wimbach. Sestup se vleče a trvá nám tři hodiny než jsme dole v hnusné inverzní mlze. Lehce sněží. Plán je pokračovat až do Rakouska na winterraum u chaty Ingolstadt. Nakonec to po hodině otáčíme zpět. Stopa nebyla prošláplá a na boření do noci jsme už neměli nervy. Sestupili jsme proto zpět dolů do údolí Wimbachtal kde jsme objevili krásnou bivak budku i s vodou. Ráno pak lehce k autu a finito… Super to bylo.

INFO:

Traverz Watzmanu - max UIAA II + “ferata”. Vybavení na klasické zimní VHT: Cepín a mačky. Lano jsme nepotřebovali ale za horších podmínek nebo morálu by se možná šiklo. V půlce listopadu jsme tu byli úplně sami. Tuto tůru doporučujeme všem.