Lezení v jižním Bergellu

V sobotu po poledni přijíždíme do San Martina. Neplacené parkoviště u sportovního areálu je už plné a tak parkujeme u kempu kousek před městečkem. Nahodime krysy a vyrážíme. Nejprve Val di Mellem tradičně obloženém opalujícími se italy a pak už jen oblíbená tortura v lesních serpentýnách. Kolem půl osmé jsme na chatě Allievi-Bonacosa ležící v centru překrásné doliny Zocca. Nad hlavami jeden hezčí kopec než druhý. Fakt úlet. Takové best of Tatry na jednom místě.

Ráno vyrážíme na seznámení s místním lezením do 400m cesty Guronsan 6+ vedoucí na rameno Pizzo Torrone Occidentale 3349m. Hned první délka dává tušit kde se tady bude kout železo – pekelný rajbas. Druhá délka pošímrá Pavla 10m odlezem. Zbytek už je bez nějakých veletočů a tak po devíti délkách objímáme mužika na konci cesty. Druhý den chceme něco kratšího a udělat malinko restday. Lezeme cca 100m cesty. Z první Carmela 7 zdrhneme (bo taky rajbas fakt pro boulderisty není). Druhou cestu vybereme radši superlehkou La Casa Degli Stambecchi 5+. Zbytek dne už jen zevl a rozjímání.

Další den startujeme na místní supervyhlášenou 450m cestu Lady Di 7/7+ vedoucí na Punta Rasica 3305m. Oříšek je nástup po zbytku ledovce pod stěnou. Nakonec to nějak přeplazíme. Žuchnout do té díry mezi ledovcem a stěnou by byl mega průser. Mnohými opěvovaná cesta z lezeckého plotnového ráje ale potvrzuje svoje kvality. Fantastické lezení. Jedna z nejhezčích cest co jsme kdy lezli. Cesta která se vyplatí vylézt. Absolutní nádhera.

Je čas přesunout se do další části výletu a tak zamáváme Allievi sbohem a přecházíme přes tři sedla po vyhlášené trekařské cestě Sentinelo Roma na neméně vyhlášenou chatu Gianetti do doliny Porcellizzo.

První den zde lezeme cestu Selen 7- vedoucí na Punta Torreli 3137m. Pěkné technické lezení. Oproti dolině Zocca je tady žula s většími křemeny a je tedy více chytatá a není tolik rajbasová. V pátek dáváme dvě cesty na Dente Della Vecchia 2913m. Nejprve 320m cestu Godzilla 7+. V této cestě je pro změnu nejtěžší místo silový převis. Boulder je však relativně lehký, takže žádný problém. Jako druhou cestu tento den lezeme 270m cestu Polident 6+/7- ležící jen 20m vedle Godzilly.

Na poslední den máme naplánovanou 120m cestu Puntocom za 7+/8- vedoucí na Porcelizzo Vorbau. Je to nejtěžší cesta v této stěně. První délka pouští až na RP. Velmi pěkná bouldrová cesta. Pak už se jen sbalit a sesunout se dolů do Val di Mella, nastartovat káru a domů.

Všechny cesty co jsme lezli jsou více-méně vynýtované. Těžké kroky jsou zajištěné a odlezy v takových místech maximálně 4m. V lehčích pasážích mimo plotny (kolem šestky) je však třeba zakládat vlastní jištění. V lehčích plotnách nezaložíte nic a je třeba počítat s odlezy kolem 10 i více metrů. Obecně ale žádná divočina ala 30m runout nehrozí. Všechny cesty jsme slaňovali. Některé jdou obejít i pěšky.

Letošní Bergell nám vyšel nad očekávání dobře. Nalezli jsme celkem cca 2000 výškových metrů, 44x slanili a kupodivu ani jednou nekousli lano. Nehodili žádnou větší tlamu a ztratili pouze jedny brýle. Komu sedí plotnovité lezení nebo ho chce potrénovat (jako já - Honza) tak hurá do jižního Bergellu. Pro milovníky rajbasů – souvislého stání na ničem a držení se ničeho a soustavného modlení se, aby v dalším zdvihu na jedné noze do ničeho nezkazil onsight – naprostá povinnost!

Vylezené cesty:

• Polident 6+/7-, 270m, 7 délek, OS
  • Puntocom 7+/8-, 120m, 3 délky, Albač AF, Honza RP

Praktické info:

• Jižní Bergell leží na severozápadě Itálie na hranicích se Švýcarskem. Vzdálenost ze Zlína 1000km. Z Prahy 800km.
  • Parkovat se dá v zdarma v San Martinu u sportovního centra (je to v pravé části vesničky) nebo před kempem kousek před San Martinem. Teoreticky se dá parkovat i v Bagni di Masino. Je tam sice zákaz - všichni ho ignorují.
  • Chata Allievi-Bonacossa stojí 13E pro členy OeAV (vaříte si sami před chatou)
  • Chata Gianetti stojí 11E pro členy OeAV (vaříte si sami). Chatař vás - protože si sami vaříte - šoupne do winterraumu (chatky) za hlavní chatu. Trochu punk bez elektřiny ale výhoda budky jen pro sebe.
  • Pivo 5-6E :-(
  • Lezení: 12 expresek. Na dojištění malé až střední friendy (Rock Empire 0.25, 0.5, 0.75, 1 a 2). Možno i vklíněnce a dvě tři smyčky. Klasa je „Lukov style“, takže poměrně tvrdá.

Tož zas někdy příště! Horám Zdar!

Pavel „Albač“ Čabla & Honza Štalmach

2013-09-02 15:12:01

dobrá práce hoši, fakt nádhera. Už mě svrbí prsty...